امروز: سه شنبه 31 مرداد 1396 برابر با 22 آگوست 2017

اخبار مهم روز
سال نو مبارک... - چهارشنبه, 28 اسفند 1392 00:00
جداول مصلحات و طبع خوراکیها - چهارشنبه, 01 آبان 1392 23:02

نكات لازم هنگام غذا خوردن

  • یکشنبه, 22 آذر 1394
  • نوشته شده توسط 
  • اندازه نوع خط کاهش اندازه نوع خط افزایش اندازه نوع خط
نكات لازم هنگام غذا خوردن نكات لازم هنگام غذا خوردن asreteb.ir

بخش دوم

نكات لازم هنگام غذا خوردن

در نهايت در خوردن غذا خواه براى افراد دارای مزاج معتدل و خواه از براى غير او رعايت چند چيز برای افرادی که به دنبال حفظ سلامت هستند لازم است:

 

اول:

اينكه سعى و تلاش کنند كه غذاى فرد برای حفظ سلامتی از جنس غذاى دوائي نباشد مثل سبزیجات و میوه ها و غير اينها؛ چه تند اينها مثل سير که خون را مى‏سوزاند و غليظ آنها مثل خيار که تولید رطوبت آبکی(بلغم) كه قبول عفونت مى‏كند، مى‏نمايد مگر به جهت معالجه و پیشگیری باشد یعنی مداومت در آن نباشد.

دوم:

تعديل مقدار غذا كه زياد نباشد چراكه‏ باعث سوءهاضمه و فساد گردد

و كم نباشد كه باعث ضعف و لاغرى و کاهش قوّت شود

و هنگامی که هنوز کمی شاتها دارد دست از خوردن غذا بكشد؛ زيرا هنگامی که غذا پخته می شود، حجم غذا زیاد شده و به سبب تخلخل، معده پر مى‏گردد، پس اگر فرد غذای بسيار بخورد كه معده پر گردد و فضای خالی در معده نماند باعث سوء هضم و فساد غذا مى‏گردد.

در صورت فساد غذا، لازم است كه از خوردن غذا تا برطرف شدن بیماری خودداری نمايند. و اگر بتوانند قى كنند و بعد از قى از گلقند آفتابى يا کمی پالوده سیب استفاده کنند.

سوم:

آرام گرفتن بعد از غذا؛ زيرا كه جهت هضم غذا سكون بدن لازم است ، به این دلیل كه کمک کننده به هضم، حرارت است و به سبب سكون، حرارت در معده جمع شده و باعث سرعت بخشیدن به هضم مى‏گردد مگر مقدار کمی حركت كه بايد بعد از تناول غذا چند قدم حركت نمود تا آنكه غذا در قعر معده جا گرفته و مستقر شود چنانچه در حديث نبوى (ص) آمده که: «سر بعد العشاء و لو بقدمين». و مضرترين چیزها در منع هضم، حركت شدید است.

چهارم:

غذا را بدون اشتهای صادق و گرسنگى تناول ننمايد؛ زيرا تناول غذا در هنگام سيرى و پر بودن شکم باعث تداخل و اسهال و استفراغ و بیماریهای زیادی است.

و در هنگام غلبه اشتها و گرسنگى، از خوردن خودداری ننمايند كه باعث ريختن صفرا و مواد فاسد به سوى معده و ایجاد تهوع و قى و اسهال و اسهال و استفراغ همزمان می شود.

و هنگام اشتها تأخير در مصرف غذا بیش از نيم ساعت و نهايتش يك ساعت خوب نيست و اگر به جهت مشغله یا کار مهمى، تأخيرى در خوردن واقع شود به قدر یک سوم استکان سكنجبين يا قدرى آب‏ليمو و يا انار ترش ميل نموده سپس‏ غذا ميل نمايند.

پنجم:

در یک وعده غذایی از غذاهای گوناگون میل ننمایند؛ زيرا باعث سرگردانی طبيعت و سوء هاضمه مى‏گردد و از خوردن غذا بعد از غذایی دیگر پرهیز نمايند چرا که موجب عدم هضم خوب و فساد هر دو غذا است.

و رعايت مراتب خوردن را چنانچه شيخ ابو على در قانون فرموده عمل نمايند و او آن است كه بهترين زمان ها در خوردن، آن است كه يك روز، يك‏بار و روز ديگر، دو مرتبه غذا ميل نمايند به اين نحو كه يك روز، صبحانه و شام

و روز ديگر، بعد از هشت ساعت يك‏بار؛

زيرا كه اگر هر روز دو مرتبه‏ ميل نمايند در صبح و شام، پس روز دوم اشتهاى صادقى نخواهد بود و محتاج به تأخير در خوردن تا چاشت ديگر مى‏گردد و درست، آن است كه تعيين وقت و مرتبه های گفته شده برای افرادی است که اعتدال دارند و الّا اطفال و جوانان گرم مزاج را چهار يا سه مرتبه و پيران و افراد ضعیف سرد مزاج را يك يا دو دفعه كافى است و نمیتوان برای همه افراد یک نوع تدبیر کرد.

و ديگر اينكه‏ در مصرف يك غذا مداومت نكنند بلكه تنوع داشته باشد مثلا

در يك وعده یا روز غذا نوعی و رنگی متفاوت و نوع خورشتی متفاوت صرف نمايند

و در زمان ديگر نوع و رنگی ديگر

و باز يك روز نوعی غذا

و روز ديگر نوع ديگر و رنگ ديگر.

و بايد در معتدلترین اوقات روز غذا را میل نمايند.

در روزهای گرم طرف صبح و چاشت 

و در زمستان وقت ظهر تناول نمايند

و بايد كه طعام تابستان سرد بالفعل و زمستان گرم بالفعل باشد.

 اول:

به جهت اينكه ظاهر بدن در فصل تابستان گرم است بنابراین اگر غذاى گرمى‏ بخورد ظاهر و داخل هر دو گرم شده و هضم ضعيف مى‏شود.

دوم:

به سبب آنكه ظاهر بدن در زمستان سرد است پس هرگاه باطن با ورود غذاى سرد، سرد شود باعث خاموش‏ شدن حرارت غريزى مى‏گردد و در دو فصل ديگر بايد غذا معتدل باشد.

بدان كه اين حكم غذائى است كه عادت و معمول شده باشد كه هميشه سرد يا گرم يا گاهى گرم خورده شود نه غذائى كه موافق عادات خورده نشود مگر سرد مثل پالوده و حريره‏ نشاسته كه معمول آن است كه سرد بايد خورده شود كه گرم او ضرر مى‏رساند و در معده ترش خواهد شد.

و نيز بايد اجتناب نمايند از غذای بى‏مزه كه باعث از بین رفتن اشتها است و زیاده روی در چیزهای ترش كه باعث سرعت پيرى است و زیاده روی در تناول شيريني ها كه باعث سستی نیروی جنسی است و مداومت به غذاى‏ شور كه باعث لاغرى بدن است بلكه بايد دفع نمايند مضرت شیرینی را به ترشی و ترش را به شیرینی و بی مزه را به شوری و تند و تیز و شور را به بیمزه و لازم بودن پرهيز و لطافت غذا و کاهش دادن غذا در حالت سلامتی چندان شرط نيست زيرا كه پرهيز براى بیماران است نه افراد سالم، چنانچه استاد ابو الطب بقراط مى‏فرمايد: «الحميه فى الصحه كالتخليط فى المرض» يعنى پرهيز در صحت مثل ناپرهيزى در ناخوشى است مگر جمع غذاها كه خوردن آنها منجر به فساد است بعضى آنها را بعد از اين ذكر خواهيم نمود كه پرهيز از جمع آنها واجب و لازم است.

 

1398 بازدید
رای دادن به این مورد
(4 رای)
کد خبر: 334

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

با ما در تماس باشید

 

‪Google+‬‏

حالت های رنگی